Bosch reafirma que la Paeria manté l’aposta per facilitar eines i contribuir a l’impuls del sector del comerç, els serveis i la restauració
Fins a finals d’any es faran 4 sessions formatives en matèria d’impuls al comerç i digitalització i s’obren les visites a centres formatius i empreses
Ja hi ha 16 persones, empreses i entitats interessades a ser “col·laboradores” de l’espai
Més d’un centenar de persones, la major part del sector de la restauració i el comerç, han visitat el nou Espai d’Innovació del Comerç, ubicat a l’edifici del Casino, per conèixer les solucions tecnològiques a l’abast dels professionals instal·lades en aquest equipament municipal i un centenar més han assistit en alguna de les set formacions i tallers que s’hi han fet els mesos de juliol i setembre per impulsar el comerç local.
La regidora de Promoció de la Ciutat, Pilar Bosch, s’ha mostrat molt satisfeta de les dades registrades i ha explicat que l’Ajuntament de Lleida es manté ferm en l’aposta per contribuir a l’impuls del sector del comerç, els serveis i la restauració i per “crear connexions amb les patronals, les associacions, els comerciants i els altres Retail Labs per continuar construint aquest Espai d’Innovació del Comerç que volem que sigui la punta de llança de les eines que té el petit comerciant per ser més competitiu i àgil”.
Entre els visitants, hi ha comerciants particulars, patronals i entitats com Empresa Familiar, Cambra de Lleida, la FECOM i AP Lleida. En les visites, es fan demostracions del funcionament i les possibilitats que ofereixen per als professionals del retail solucions tecnològiques de monitoratge i comptabilització de clients, aplicacions de Realitat Virtual i Augmentada, impressió 3D, un terminal de punt de venda avançat i un assistent virtual amb intel·ligència artificial. Unes eines que es preveu que es puguin ampliar més endavant, segons avanci la innovació tecnològica. Alguns comerciants ja s’han interessat per aplicar les solucions als seus negocis. La Paeria, a més, treballa per oferir una carta de serveis que s’adeqüi a les necessitats del sector.
A més, aquesta tardor s’obre la programació a les visites de centres formatius referents de la ciutat com la UdL, l’INS Escola del Treball, l’IES Caparrella, l’IMO, Ilerna i Inlingua. Molts ja han mostrat interès a organitzar visites guiades amb alumnes d’estudis relacionats amb el comerç i la innovació. També es preveu convidar empreses interessades a conèixer i copiar el model a les seves ciutats d’origen, tant a Catalunya com a altres ciutats de l’estat espanyol.
Bosch ha insistit en la voluntat de la Paeria de “posar eines a l’abast del sector” per al seu impuls i modernització. Per exemple, una de les estacions tecnològiques de l’espai, consistent en un sistema de monitoratge, recompte i fluxos d’assistència, proporciona dades per analitzar i millorar la gestió del punt de venda. Algunes de les dades que s’han registrat durant el mes de setembre mostren que la durada mitjana de les estades en aquest punt de l’eix comercial és de 30 minuts, el 75% de les persones que passen ho fan més d’una vegada i que els diumenges són els dies de menys afluència de gent. Una informació que pot ser “útil per prendre decisions”, per exemple, sobre els dies d’obertura comercial permesa.
Pel que fa al calendari d’activitats, fins a finals d’any l’Espai d’Innovació del Comerç acollirà 4 sessions formatives en matèria d’impuls al comerç i digitalització: IA per a petits negocis (22/10), Mitjans, influencers i creadors de continguts (05/11), Amazon, Directoris i Marketplaces (19/11) i Nous models de negoci (03/12).
Per accedir a les formacions, cal inscriure’s a la plataforma virtual de l’Espai d’Innovació del Comerç, que ja compta amb 66 usuaris i ha registrat un total de 1.500 visites des de la seva posada en marxa.
Col·laboracions
Bosch ha remarcat que un dels objectius de l’espai és fomentar la interacció i l’intercanvi de coneixement. En aquest sentit, ha avançat que ja hi ha 16 persones, empreses i entitats, entre elles Ap Lleida i la UDL, interessades a ser col·laboradores de l’Espai d’Innovació del Comerç, una figura que està pensada per participar en el projecte compartint coneixements i aportant contingut i valor a l’espai.
L’intercanvi de coneixement també s’impulsarà amb l’organització d’una trobada de “Retail labs”, el primer trimestre de 2026, amb l’objectiu de compartir experiències pel que fa a la posada en marxa, l’evolució i el futur d’aquests espais innovadors. Cal recordar que el de Lleida és el tercer espai d’aquest tipus a Catalunya, amb el de Mataró i Tarragona.